Seminar Aziatisch brons
De KVVAK nodigt haar leden van harte uit op 28 september voor de seminar Aziatisch brons in het Auditorium van het Rijksmuseum ter gelegenheid van de tentoonstelling ‘Aziatisch Brons’.
“De schoonheid van 4000 jaar Aziatische bronskunst in 75 objecten. Van verbeeldingen van goden tot voorwerpen voor rituelen en dagelijks gebruik, veel topstukken reizen speciaal voor deze tentoonstelling voor het eerst naar Europa.” (lees meer)
Er zullen maar liefst drie lezingen worden uitgesproken door twee conservatoren én én Z.E. Mr. Suljuk Mustansar Tarar, Ambassadeur voor Pakistan in Nederland.
William Southworth (conservator Zuidoost Azië, Rijksmuseum) zal spreken over de bijzondere stukken van de tentoonstelling die nog nooit eerder in Nederland tentoongesteld zijn in zijn presentatie ‘Masterpieces of Asian Bronze on loan to the Rijksmuseum’. Liu Ruiliang (conservator Vroeg China, British Museum) zal spreken over de bronstijd in China en hoe deze ten grondslag ligt aan de grote producties van bronzen later in zijn presentatie getiteld: ‘Large-scale production of Bronze Age China: resource and recycling.’ De heer Suljuk Munstansar Tarar zal een lezing geven getiteld: Pakistani Contemporary Art – Building on the past heritage.
Large-scale production of Bronze Age China: resource and recycling.
Het huidige China staat bekend om zijn grootschalige productie die niet alleen wordt ondersteund door technologische ontwikkeling, maar vooral door de organisatie van arbeid en middelen. Deze lezing stelt dat de bronstijd in China tijdens het tweede en eerste millennium voor Christus een uitstekende casestudy is om de oorsprong van China’s grootschalige productie te begrijpen. Omdat China nogal verschilde van andere delen van Eurazië in de bronstijd, besteedde het zijn grootste sociale energie aan de grote hoeveelheid unieke bronzen rituele vaten en integreerde het goed de lange neolithische traditie van landbouw en pottenbakken. Samen met de opkomst van een nieuw regime in de bronstijd, leidde dit tot nieuwe technologieën zoals het legeren van loodbrons en het gieten van stukvormen. Het recyclen van metaal wordt in verband gebracht met zowel economische belangen als sociale hiërarchie. Bovendien zorgden de steeds groeiende bevolking en de netwerkvorming ervoor dat enorme hoeveelheden metaalbronnen gemobiliseerd konden worden tussen de Gele Rivier en de Yangtze. De metaalstroom kon zelfs de herderswereld in het hoge noorden bereiken, wat de interactie tussen de steppe- en de landbouwmaatschappij fundamenteel veranderde.
Ruiliang Liu (Ray) is conservator vroeg-China bij het British Museum. Zijn expertise richt zich op archeometallurgie, radiokoolstofdatering en de Chinese bronstijd. Hij is vooral geïnteresseerd in het combineren van wetenschappelijke technieken en archeologische context om de interactie tussen natuurlijke hulpbronnen en menselijke samenlevingen te modelleren, evenals interregionale sociale communicatie. Voordat hij bij het British Museum kwam, was hij junior research fellow aan het Wolfson College en postdoctoraal onderzoeker aan de School of Archaeology, University of Oxford. Hij promoveerde ook aan de Universiteit van Oxford.
Masterpieces of Asian Bronze on loan to the Rijksmuseum
De presentatie van Dr. William Southworth gaat dieper in op enkele van de bronzen meesterwerken die door musea wereldwijd in bruikleen zijn gegeven voor de tentoonstelling Aziatisch Brons in het Rijksmuseum. De presentatie richt zich in het bijzonder op de uitzonderlijke bruiklenen uit Azië zelf, waaronder objecten van de Indus Vallei cultuur uit India en Pakistan, de beroemde Boeddha uit Grahi (het huidige Chaiya) in Thailand, de grote bronzen klok uit Kalasan in Midden-Java, en twee ‘magische’ spiegels in opdracht van de kunstenaar Yamamoto Akihisa in Kyoto, Japan.
Pakistani Contemporary Art - Building on the past heritage.
Ambassador Suljuk Mustansar Tarar is Ambassador of Pakistan to the Netherlands and Permanent Representative to OPCW since July 2021. He is the elected Chairperson for the 28th Conference of States Parties (CSP) to the Chemical Weapons Convention in the Hague for 2023-24.
Ambassador Tarar did his bachelors in Architecture with honors from National College of Arts, Lahore. He did Masters in International Affairs from Columbia University’s School of International and Public Affairs, New York and gained varied experiences by working with the Ministry of Foreign Affairs, Prime Minister’s Office, at Pakistan’s diplomatic missions in Jeddah and New York, and United Nations Population Fund (UNFPA), New York, and in the Cabinet of the President of 71st Session of United Nations General Assembly
His book “All that Art” was published in 2021 by Sangemeel Publications Pakistan. During his stay in the Netherlands he organized PAKART in 2022-2023 – an art exhibition showing works of almost a dozen artists from different Pakistani generations and Scattered Yet Together in 2024 first solo exhibition of Pakistan’s leading visual artist Imran Qureshi at Pulchri Studio Den Haag. He also speaks regularly at different academic institutions on the politics of UN and on Pakistani art and architecture. Suljuk is has been working on writing about the revival of contemporary miniature in Pakistan and the role of NCA’s Miniature Department – the subject of his next book.