Achttiende-eeuwse Chinese Verliefdheid: Chinoiserie-interieurs in Bohemen
KVVAK-leden zijn van harte uitgenodigd om op 23 februari (15.00-17.00 uur) in Museum Volkenkunde de lezing over Chinoiserie-interieurs in Bohemen door Lucie Olivová uit Praag bij te wonen.
Voor de lezing zelf is er geen inschrijving of bijdrage noodzakelijk, maar voor toegang tot Museum Volkenkunde heeft u wel een geldig toegangsbewijs of museumkaart nodig.
In de 17e en 18e eeuw werd Europa ‘verliefd’ door uit China geïmporteerde luxegoederen en ontstond op het gebied van toegepaste kunst de chinoiserie – imitaties van de oorspronkelijke modellen.
Deze lezing onderzoekt de overblijfselen van de Chinese mode in Bohemen, destijds een deel van het Habsburgse domein. Door de ligging in het binnenland kwam de mode daar later aan dan in de centra aan zee, en als onderzoeksonderwerp blijft het onderwerp nog steeds enigszins verwaarloosd. Lucie zal eerst een overzicht geven van historische “Chinese” kabinetten en salons, en zal hun wanddecoraties beschrijven. In de meeste gevallen gaat het om muurschilderingen van plaatselijke kunstenaars; er zijn echter ook interieurs met authentieke Chinese behangsels bewaard gebleven. Na hun typologie te hebben geschetst, gaat zij dieper in op het geval van de rococo interieurs versierd met houtsneden gemaakt in Suzhou in het begin van de 18e eeuw. Deze artefacten zijn nu zeldzaam en hun esthetische kwaliteit staat hoog aangeschreven. Bewijzen van dit soort decoratie zijn te vinden in twee Tsjechische residenties: Žleby (Schleb) en Veltrusy (Insel); in de laatste zijn de prenten nog aanwezig, als onderdeel van het rococo-interieur. De ontwerpers van dergelijke interieurs werden geconfronteerd met verschillende uitdagingen als gevolg van de kwaliteit van het Chinese papier en het relatief kleine formaat van de prenten; ook dit feit zal worden besproken. Ten slotte zullen we opmerken dat de Chinese mode vooral werd gevolgd door hooggeplaatste edelen die sociale banden hadden met het Weense hof.
Lucie Olivová, PhD (Masaryk Universiteit, Brno, Tsjechië) is afgestudeerd in Sinologie aan de Charles Universiteit, Praag, en studeerde vervolgens Chinese Literatuur en Geschiedenis van de Chinese Kunst aan de Universiteit van Californië, Berkeley. Haar Tsjechische monografieën omvatten Tabak in de Chinese samenleving (2005) of Traditionele Chinese Architectuur (2008). In het Engels publiceerde zij talrijke artikelen, zoals Ignaz Sichelbarth, a Jesuit painter in China (Bohemia Jesuitica, 2010); en droeg zij bij aan de Routledge Encyclopedia of Contemporary Chinese Culture (2005), Dumbarton Oaks Anthology of Chinese Garden Literature (2020) of, Beauty and Power: Clothing in Chinese Paintings and Historical Photographs (2022). Ze is lid van de Folk-Print Research Group van het Feng Jicai Instituut, Tianjin.